Sidor

söndag 24 maj 2009

Kunskap vs. Intelligens

Jag blir så otroligt less på hur vårt samhälle - och många andra för den delen - värderar egenskaper. Idag på Aftonbladet finns en artikel med titeln Cecilia är smartast i Sverige - "är en av 210 st som fick 2,0 på högskoleprovet".

Jaha?
Återigen en obefogad korrelering för så vitt jag vet är högskoleprovet inget kvalificerat IQ-test. Det testar en viss logisk förmåga och den kunskap du samlat på dig fram tills provdagen samt hur bra du är på att skriva ett prov - That's it!

Kunskap är inte lika med intelligens! Man kan komma långt på bara kunskap - plugga som en galning och därmed lyckas få rätt bra betyg i skolan, få jobbet gjort tillräckligt bra osv. Man kan även klara sig rätt bra på bara intelligens - initialt - eftersom man fattar allt rätt snabbt och därmed inte behöver samla på sig så mycket kunskap. Men förr eller senare nås en brytpunkt där den ena egenskapen faller utan den andra. De måste kombineras för att vara värdefulla i praktiken.
Från Wikipedia;
"Intelligens (av latin intellego, att förstå, begripa, inse, avgöra), mental förmåga. Till intelligensen räknas vanligen förmågorna att resonera, planera, lösa problem, associera, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang samt förmågan till inlärning.

Inom psykologin skiljer man på intelligens och kreativitet, personlighet och visdom men i vardagsspråk får ordet intelligens ofta en mycket bred betydelse."
Exakt.
Cecilia kan mycket väl vara både intelligent och kunnig, vem vet? Men det kan även Anna som fick 1,3 och snittar på G i betyg. Anna kan även vara smartare än Cecilia. Det går inte att säga utifrån betyg och resultat. De är mått på teoretisk kunskap, teoretisk intelligens, intresse för ämnena, ambitionsnivå och så vidare...

Jag är egentligen inte emot att man påstår att 2,0 på högskoleprovet = smart, eller 20,0 (5,0 på gamla tiden) i betyg = smart, för det stämmer förstås på ett sätt - dessa personer är smarta i skolan. Men inte nödvändigtvis generellt!

Problemet blir följddefinitionen; lågt resultat på högskoleprovet = korkad, knappt godkänt i betyg = korkad, och att det här sen anses gälla i verkligheten.

Total bullshit, totalt orättvist.

För mig är smarthet att koppla ihop A och B och dra korrekt slutsats C, oavsett område. Det kan vara att associera en smutsfläck med korrekt felande motorkomponent eller att förstå varför en person gör som den gör vid vissa tillfällen.

Och - det kan inte mätas!

1 kommentar:

Petra sa...

Sååå klokt! Kan bara hålla med! =)
Hoppas ni haft en supermysig helg!