Sidor

lördag 2 maj 2009

Amatörpsykolog, någon?

Har precis insett en sak om mig själv och vare sig någon är intresserad eller ej så tänker jag dela med mig. It's my blog and I'll cry if I want to...HA, gotcha! =)

Då så - you've been warned.
Jag visste sen tidigare att jag är en målinriktad person eftersom det har visat sig rätt tydligt hitintills i mitt liv. Och med allvarliga konsekvenser för mitt nuvarande jobb.

Som att jag slagit dövörat till när en föreläsare gjort en avstickare som helt klart inte hör till kursplanen eller att jag har svårt att dölja min rastlöshet när en person berättar en historia som aldrig kommer i mål - eller som, god forbid, helt saknar poäng.
Inte den bästa egenskapen men medvetenhet är väl första steget mot tillfrisknande? Just det.

Nåväl, vad jag nu plötslig insåg var att den här egenskapen på senare tid verkar ha invaderat min fritid på ett icke önskvärt sätt. Jag har ju tidigare nämnt min besatthet av Twilightböckerna och även att min nya bok-obsession är the Southern Vampire Mysteries. Nio böcker finns det och med min effektiva lästeknik så är jag just nu ungefär halvvägs genom bok 6.

Min insikt kom sig av att trots att bok 5 och nu halva bok 6 inte har varit särskilt intressanta egentligen (nr 4 var däremot fantastisk!) så läser jag med enormt fokus och frenesi. Exakt på samma sätt som jag gjorde med Twilightserien i oktober. Jag fattade inte varför - en intelligentare människa skulle dra ut på nöjet och inte läsa på som om hon deltog i någon form av OS-stafett.

Men då, för ca 30 min sen nu insåg jag (vilket ni förstås också gjort vid det här laget) att det är den där jäkla målmedvetenheten som spökar. Tydligen läser jag inte de här fantastiska böckerna för att ha kul utan för att för att få reda på hur det kommer att gå. Få avslut. Komma i mål.

Jäkligt smart. Ehh...Not.

Så patetiskt! Och inte nog med att jag forcerar en bra story, jag blir även direkt irriterad på författaren när hon ägnar 70 sidor åt någon bi-karaktär som jag är helt ointresserad av. Jävla pucko...

Somebody fix me please!

Angående hyckleri (nedan) - det här kan man nog lugnt påstå var en lång historia helt utan poäng. Finns det någon som är så målmedveten att de faktiskt läst ända hit? I'm shocked!


2 kommentarer:

Petra sa...

Självklart har jag läst alltihopa, amatörpsykolog som jag är! ;) *skratt*

Tycker inte alls att det verkar var någrot som helst problem egentligen! Det är bara du som ser det så. Vad jag ser, är en "sjuhellsikes" driven, effektiv tjej som inte spiller tid! =)

Så...känns det något bättre?!? Om inte, så har du mitt telefonnummer...det är bara att slå "070-PetraPsykolog" *ha ha ha*

Kramar i massor! Vi hörs!

Aerie sa...

Jag gratulerar! Problemet är väl att jag ändrar syftet med läsningen från ett nöje till ett projekt - helt i onödan. Men jag noterar numret! =)