Sidor

tisdag 24 november 2009

Over-expectations Anonymous

Ni har förstås febrilt tuggat er ner till nagelbanden av förväntan kring min recension av New Moon sedan i lördags? Jo, jag förstod väl det...=)

Oavsett vad jag eller någon annan tyckte så gick det jäkligt bra. I Sverige blev den årets största premiär (slog millenniumfilmerna) och i USA slogs flera rekord:

1:a all-time för midnattspremiär
1:a all-time för premiärdagen
3:a all-time för hela öppningshelgen
(1:a The Dark Knight, 2:a Spider Man 3)


Kul.

Men jag vet faktiskt inte vad jag ska tycka.
Jag gillar, jag ogillar, jag är förvirrad.
Twilight
(den första) var ingen kvalitetsfilm direkt och tyvärr ville man gärna skratta förläget vid scener som absolut inte var menade att vara komiska (inte bra). Jag var därför helt övertygad om att New Moon som har mycket större budget, mer 'visuellt lämpligt' bokinnehåll samt en mer kvalificerad regissör skulle slå Twilight på alla sätt.

På det mesta gjorde den det. Den följer boken troget (nästan lite väl troget) och det var inte så många pinsamma ögonblick. Huvudrollsinnehavarna gjorde ett liiite bättre jobb den här gången även om Kristen Stewart fortfarande blinkar onödigt mycket och rör sitt hår mest hela tiden. De blir dock helt utspelade av birollerna som emellanåt görs riktigt strålande. Filmen är vackrare och har inte den där konstiga blå tonen från Twilight.

Bella (Kristen Stewart) och Laurent (Edi Gathegi) är inte blåa

Men till min förvåning så vinner Twilight på en viktig punkt; känslan. Jag köpte inte riktigt 'konceptet' och det kändes mest konstigt att Bella var så apatisk. Lite mellanmjölk där det borde ha känts intensivt. Övergångarna var också hafsigt gjorda, så poängen med Bella + Jacob relationen klargjordes inte och det gick alldeles för snabbt vid 'Bella drar till Italien'-delen. Riktigt dumt var att de inte förklarade varför de nästan dödades i slutet (blev tvungen att förklara det för pojkvännen efteråt). Manuset i botten och filmmusiken tror jag kan ha varit orsak till en del av detta och förhoppningsvis blir det bättre i Eclipse (den tredje).

Så, säkert strålande för hardcore, vill-se-boken-följas-till-varje-punkt fans men för mig kändes det lite som en förlorad chans. Tror att inte alltför stora förändringar skulle ha behövts för att ge ett klart bättre helhetsintryck. 6/10 av mig.

Men.
Haha, du trodde jag var klar va?

Filmatiseringar är komplicerade och jag hade nog hade för höga förväntningar. Dessutom bröt jag några av mina egna regler kring filmatiseringstittande så min åsikt kan vara snedvriden. Så jag kanske ändrar mig. Kanske. =)

Ni vet föresten att det är fritt fram att klaga på mig nu va? Be gentle...=)

1 kommentar:

Petra sa...

Hade inte läst en enda bok när jag såg ettan och tyckte väl att den var väldigt tonårs-vampyr-aktig. Men...den dög...inte alls någon favvis vampyrfilm för mig...
Tackar och bockar för dessa ord, får vi se om vi tar oss i kragen och ser tvåan också.
Hoppas ni har det bra!
KRAMEN!