Sidor

torsdag 19 november 2009

Den som ändå hade en apelsin

Jag tycker det är intressant att så många människor uttrycker subjektiva åsikter och bedömningar som fakta. Mer än intressant faktiskt...jag tycker det är irriterande på en nästan outhärdlig nivå!

Let's discuss this.
En apelsin är en apelsin, och ligger det en apelsin på bordet är det helt okej för mig om någon säger "det ligger en apelsin på bordet". Jaja, filosofer - perhaps there is no spoon...eh...orange at all? Annan diskussion.

Helt korrekt. Kanske lite irriterande att prata om apelsiner men, okej...I'll let it slide =)

Men...
"Hårdrock är bara skrikigt och helt substanslöst"

"Harry Potter är skadlig smörja och ska inte läsas av unga människor. Ska de läsa något ska de läsa bra litteratur som Strindberg"
(Faktiskt uttalande av en litteraturprofessor)

"Vitlök är helt oätligt"
...är inte ok enligt mig!
Och nu menar jag inte det (ev) provocerande innehållet. Varsågod, uttryck er galet eller helt logiskt om era åsikter - men påstå inte att de är fakta för det. Ett litet "jag tycker" framför "vitlök är helt oätligt" hamnar väldigt mycket närmre någon form av sanning. Inte min - jag älskar vitlök! :D

Vad har det här med någonting att göra kanske ni undrar?
Tja, jag har varit så otroligt stingslig på jobbet i nästan en vecka nu och konstant haft verbala brottningsmatcher med en av mina medarbetare. Det konstiga med det hela är att vi diskuterat ordentligt i princip hela tiden vi jobbat tillsammans (2 år) men det är först nu jag vill flyga på och strypa honom långsamt.

Uppenbarelsen kom idag (ni fattar säkert vad den innehöll) och det hela klarnade. Men varför påverkar det mig så? Jag tycker att jag mentalt borde kunna lägga till ett "jag tycker" eller "jag tror" framför det han säger, men det funkar bara inte.
Jag ser rött.

Kanske är det för att det låter så arrogant och pretentiöst (I hate!), eller för att det stänger ner all form av möjlighet till en vettig diskussion (Hate even more!). Vet du?

(Förlåt för tråkstatusen på det här men jag är som sagt ilsk just nu...grrr!)

2 kommentarer:

Petra sa...

Trist att känna så inför någon man måste jobba med! BLÄ!!!
Hoppas att du får nya tag till nästa vecka! ?=
Stärkande Kraaaam!!!

Maria sa...

Åh, där slog du huvudet på spiken! Det är förbaskat irriterande! Har en vän som är fenomenal på detta...