Sidor

lördag 27 mars 2010

Miljötänkande är inte svart-vitt.

Den fullkomligt meningslösa manifestationen Earth Hour är tillbaka igen ikväll, och precis som tidigare år blir jag lite irriterad.

Jag är av den åsikten att idiotiska manifestationer ofta kan göra mer skada än om man låtit bli.

Ta Earth hour tex. Vad är egentligen syftet? Jo, att få världens ledare att ta klimatfrågan på allvar - att få oss att ta klimatfrågan på allvar. Okej, så du släcker en timme, sparar liite, lite el som i Sverige oftast är miljövänlig. Vad gör du sen - jo tänder! Och imorgon kväll...? Ja då har du lyset tänt igen när det är mörkt. Förutom att en nedsläckning på en timme följt av en kollektiv elökning vid tändningen inte är särskilt bra för elsystemet så blir i stor utsträckning Earth hour snarare elbortkastning än elbesparning. Jag kan inte heller se att några positiva långsiktiga effekter fås av det hela.


Är det mörkt behöver vi ljus.
Detta har varit fundamentalt för människan rätt länge eftersom vi har ett rätt värdelöst mörkerseende. =)

En person som manifesterar i kväll kanske snarare känner sig lite duktig för att stått upp för miljön, och därmed inte lika starkt har behovet att göra ordentliga förändringar. När det snarare är den nya telefonen och ytterligare en dator mm som är det som egentligen bör väljas bort.

Jag blir så less på synen hos massan att miljöfrågor är svart-vita;
- oj, nu är plastpåsen ond, bäst att skippa.
Kan bara köpa nedbrytbara plastpåsar på ICA, trots att alla sopor förbränns här. Dessa går inte heller att återvinna tillsammans med mjukplast. SMART...
- oj, bästa att köpa en ny mycket miljövänligare bil och skrota min fungerande
- nu tar jag ner mina nyinköpta glödlampor och sätter in lågenergilampor
Bra idé, resursslöseri har ju ingen miljöpåverkan alls...

Det finns andra exempel också, som att hemmaeldning med ved släpper ut massor av giftiga organiska ämnen (dioxiner tex) på din egen och grannens gård, som ett riktigt värmeverk hade renat bort. Effektiviteten blir också ordentligt mycket lägre.

Man måste titta till hela systemet för att kunna avgöra om något har en miljönytta - produktion, transport, odling, effektivitet mm, så att ta bort något temporärt - belysning - som vi ändå behöver, blir helt meningslöst. Tror ni en övergång till enbart stearinljus, lampolja mm är miljövänligare?

Detta är också energi...

Nu när jag klagar så mycket bör jag förstås komma med en bra manifestationsidé istället. =)
Vad tror ni om en "lämna bilen hemma"-dag? Det har en direkt faktisk miljöförbättring i sig OCH kan medföra långsiktiga effekter; många som inser att det går ju lika bra att gå och cykla till jobbet och som sen fortsätter med det.

Så...kommer du släcka ikväll? ;-)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Haha skojar du? Vi ska ut och köpa en kamera som bidragit till mer energi-slösande genom att framställas än något annat och vi kommer inte alls att släcka. Det ger inget mer än kanske en blåtira då någon försöker gå i mörkret för att tända ett ljus... Ganska komiskt om man är den som kan se någorlunda bra i mörkret :)

Maria sa...

He he, tittar mig omkring och tror baske mig att jag har dubbelt så många lampor tända än vad jag brukar en dag som denna. Beror dock inte på någon enmansprotest mot EarthHour, snarare en ovilja att lämna soffan ;-)

Anonym sa...

vi eldar för att vi är snåla! vi får ju all vår ved, därmed sänker vi vår elförbrukning från 18000 (bla bla bla) till 8000 (bla bla bla) /år, tyvker jag är bra...där tjänar vi pengar. men, nu skriver du ju att hemma-eldning är illa det med...så nu vet jag inte vad vi ska ta oss till! ;)
kram, hoppas ni har det bra!
/Petran

Maria sa...

Bra skrivet!
Ja det här känns så ofattbart härligt...nu får jag sluta leta och ägna mig åt att leta möbler och annan inredning istället:)

Anonym sa...

Sannerligen en viktig fråga att diskutera. Dock lite väl negativ ton och -om jag får säga så- märkliga argument. För inte tror du väl på fullaste allvar att syftet med Earth Hour är att spara el i en timme? Nej, det är klart du inte gör. Att det skulle handla om att ställa belysning på ena sidan och produktion/transporter/etc på den andra? Naturligtvis är det inte tanken. Om inlägget är menat som någon sorts provokation(?) så nappar åtminstone jag. Inte för att jag är oenig med sig i sakfrågan, det är absolut inte svart/vitt, men för att det finns andra sätt att se på det här.

Earth Hour är genialiskt i sin enkelhet. Enkelt för den enkla, breda massan. Det låter sig helt enkelt inte göras att manifestera så brett på något annat sätt. Syftet är att väcka en tanke, inte förändra en värld. Produktion, transport, odling och effektivitet som du nämner kan inte lösas av den lilla människan så det som verkligen är meningslöst är att involvera denne. Däremot kan tanken som ev väcks syfta till att ge en acceptans hos massan för nya system inom områden som du nämner. Acceptans och pengar kommer föra utvecklingen framåt.
Jag är verkligen ingen fanatisk anhängare av Earth Hour, risken för en reversed psychology-effekt finns helt klart. Så länge det finns en chans att det leder till något positivt bör vi dock fortsätta manifestera. Jag tror och hoppas att det varken är meningslöst eller idiotiskt. /L

Aerie sa...

Hehe, förstår inte hur jag kunnat överse att du skulle haja till här. =)

Svaret är JA. Jag menade att provocera -- tankeprovocera. De flesta jag träffat som manifesterat med Earth Hour har trott att de under den timmen varit väldigt miljövänliga. Ett litet omskak helt enkelt för att få dessa att tänka lite.

Och samma med systemtänket, självklart kan den lilla människan inverka avsevärt via sitt konsumerande i den frågan så länge de tänker och gör genomtänkta val! För tillfället tycker jag inte att de "miljövänliga" konsumentvalen nödvändigtvis främjar miljön. Något som kan ändras om folk tänker ett steg till.

Men vi kan säkert diskutera detta i evighet, med viss underhållning också eftersom vi på det stora hela är på samma sida. =) KRAMIS

Anonym sa...

Det är ett misstag de flesta inte upprepar =)

Provocera är roligt och miljön berör numera många människor på det ena eller andra sättet, så det får bra genomslagskraft.

O, ja. Låt oss diskutera i evighet! =) Samma sida? Jag trodde vi kom överens för länge sedan att vi inte var överens ;) Kjam