Sidor

måndag 8 mars 2010

Good Morning, Sweden!

Jag har nu varit på jobbet i ungefär 1h och det är fortfarande helt dött här (som jag tidigare påpekat verkar universitetet vakna först vid 9).

Varför kan man kanske undra, var jag då på plats 06.30 idag? Tja, då hade jag redan varit uppe i 4h. =)

Såg förstås på Oskarsgalan.

Den var i sig långt ifrån den bästa jag sett, och det fann få riktiga överraskningar. Ska man hitta någon så var det kanske att Avatar fick så få statyetter (3 st; specialeffekter (duh!), cinematografi och art direction).

Ben Stiller passar bra som Na'vi...eller? =)

Den stora vinnaren var istället 'The Hurt Locker', en film som jag i princip hörde talas om i samband med nominerandet om som jag nu gärna vill se. Kathryn Bigelow, regissören för The Hurt Locker, är nu första kvinna att vinna bästa regi, och på något plan tror jag hon tyckte det var kul att slå ex-maken James Cameron i den kategorin. ;-)

Precious.

Mo'nique
från filmen Precious, vann bästa kvinnliga biroll - något som var mycket väntat redan innan. Hon inledde sitt tacktal med;
-First, I would like to thank the Academy for showing that it can be about the performance and not the politics.
vilket jag tyckte var lite ironiskt då det kändes som att det i huvudsak var andra orsaker än bara själva skådespelandet som låg bakom Precious' framgångar. Som politik. Och Oprah.

En annan skojig sak var att den utvandrade svensken Paul Ottosson vann två Oscar för sitt jobb med ljudet i Hurt Locker:
-Twenty-three years ago, I... sold everything I had to come and be part of what you guys do over here. It's such a great honor.
Go Sweden! Vi missade hans namn först och under hela tacktalet sa jag till E att "det låter nästan svengelskt det där". Är det inte lustigt att man kan höra sånt?

Nu ska jag jobba lite också! Så, god morgon. =)

1 kommentar:

Anonym sa...

Näe fy, folk uppskattar inte bra film nu för tiden. Avatar skulle ha vunnit stort :<