Sidor

torsdag 25 mars 2010

2010-talets häxor; våldtäktsoffer.

Jag kommer från Örnsköldsvik, Övik som det gärna kallas.

Detta var en av anledningarna till att jag igår eftermiddag började sätta mig in i historien om hur en hel bygd - Bjästa strax utanför Övik - ställt sig bakom en 15-årig, dubbelt våldtäktsdömd pojke i sådan grad att mobbing, trakasserier och rena hot tillåts regna över offren.

Fallet togs upp igår både på Aftonbladet där jag först snubblade över det och sedan på SVTs Uppdrag Granskning, då med fokus på den första flickan, "Linnea", och det hon utsatts för. Såg ni det inte rekommenderar jag att ni kollar in SVT play snarast. Ni kommer chockeras.
Från uppdrag granskning: 14-åriga Linnea våldtogs på en skoltoalett. Men när hon anmälde övergreppet förlorade hon sina kompisar och vuxenvärlden vände henne ryggen. På nätet och i det lilla samhället smutskastas Linnea samtidigt som pojken hyllas. Och hetskampanjen pågår än idag - trots att pojken dömts för ännu en våldtäkt.
Jag läste bloggar och forum, fick veta att en stödgrupp med över 4000 medlemmar skapats av pojkens mamma på facebook, såg de vidriga kommentarerna om att hon borde våldtas på riktigt. Denna fina kille skulle inte göra något sånt, och snygg och populär var han ju också. Folk skriver att flickan är en hora, troligen desperat efter pengar, bör dödas, torteras och spetsas på påle. Brännas på bål. Intressant ordval i denna häxjakt.

Sverige rasar idag efter reportaget.
Jag tänker inte sammanfatta all absurditet här, det finns så bra gjort på andra ställen; bloggen I Cattas lilla värld har följt detta länge, Lisa Magnussons krönika, Uppdrag granskning själva, Kulturbloggen och förstås kvällstidningarna (AB, Expressen).

En av de skrämmande delarna i detta är att så många vuxna; antingen deltagit hejvilt i trakasserierna eller förhållit sig sk "neutralt" utan att visa på något sätt att detta är fel och ta tag i saken. Passivt stöttat och därmed också möjliggjort detta monstrum av förtryck. Det är de vuxna som legitimerat smutskastningen!

De flesta som kommenterat på nätet känner inte ens de inblandade, men spyr ändå ut sin andrahandsinformation som fakta - ivrigt uppeggade av lynchmobben. Som tex en person som menar att då flickan inte reagerade karakteristiskt för ett våldtäktsoffer kan hon inte vara våldtagen på riktigt. Huh?

Det är en myt att många tjejer falskanmäler killar för våldtäkt för att hämnas. Skulle du genomgå hela anmälan- och rättegångsprocessen, filmas och intervjuas av främlingar utan orsak?

Dock spelar fakta i fallet en mycket liten roll här;
- ingen bryr sig om den överhuvudtaget utan ryktena tas som obestridliga sanningar,

- verklig fakta i fallet inte har något med fenomenet att göra. Även om vi antar att det som påståtts är sant - även om hon hade ljugit om våldtäkten, så motiverar det inte på något plan de här trakasserierna!
Det riktigt obehagliga är att mekanismerna bakom det hela har en så logisk följd. Man kan tydligt se hur den här snöbollen vuxit till en lavin och människans inneboende mob-mentalitet tagit över. De passiva vågar inte ta ställning emot, och de aktiva stannar aldrig upp och tänker efter utan rycks med i hetsen.

Hela grejen fick mig att må fysiskt illa. Så till den grad att när min otroligt snälla och mysiga sambo ville hålla om mig efteråt så drog jag mig undan.

Jag insåg sen mitt i te-kokandet efteråt en sak som fick kalla kårar att gå efter ryggraden - varför det hela kändes obehagligt bekant...Jag har själv utsatts för det här beteendet! Dock självklart inte i den här magnituden. Min högstadietid var ett helvete på många sätt (ett eget inlägg i sig) och det otroligt konstiga är -- jag sa aldrig något till någon vuxen, jag härdade ut, för på högstadiet lever man lite i tron att det ska va så här hårt.

"Linnea" berättade, och hennes värld blev mörkare än någonsin.

Bjästa får nu stå i skampålen och ta emot Sveriges ilska, ett obehag som kanske några av de boende förtjänar, men i huvudsak får de nu ensamma representera något som tyvärr händer överallt, i olika nivåer, gång på gång.

Hur kunde Bjästa hylla våldtäktsmannen och smäda offret?
- Hur kunde tyskarna följa Hitler och fyllas av judehat?
Två helt olika saker, samma princip.

3 kommentarer:

Cecilia Nordlund sa...

har hört många historier i samma klass som denna..märkligt att människor fortfarande säger sig vara "förvånade"

I Lerums kommun bejublade en hel klass en 12-årig pojkes självmord efter flera års intensiv mobbning och terror.
När läraren i klassrummet berättade det fasansfulla bemöttes hon av jubel och hurrarop, vad blev konsekvensen....?
JO - Lektionerna inställdes och eleverna ordnade fest

välkommen till verkligheten

Aerie sa...

Cecilia: Du har alldeles rätt, det här händer överallt - och jag är inte förvånad i sig över händelsen utan de vuxnas hantering utav det hela.

Lerumsincidenten du beskriver tar det till sin yttersta spets och visar igen vidrigheten vi människor är kapabla till. Obehagligt. Är inte långt från detta till rena folkmord.

Jag tycker det är bra att vi kan chockeras av det här, det betyder ju att inte allt är förlorat ännu! :)

Anonym sa...

Såg det inte själv, men Magnus & min kära arbetskollega hade sett de; självklart helt chockade!!! Det låter helt vansinnigt så jag ska absolut kolla in detta...
Håller med heeela ditt inlägg (som så många gånger förr! =)
Kramar i massor & hoppas ni mår bra!
/Petran