Sidor

tisdag 30 juni 2009

Missförstå mig EFTER att du har läst klart

Läste just en rätt svamlig artikel på Aftonbladet om att en internationell studie har visat att könsfördomar påverkar våra studieresultat.
Närmare bestämt; att i de länder där man i större utsträckning tror att killar är bättre i matte+naturkunskap samt att tjejer är bättre i humaniora är det större skillnad mellan könen i motsvarande provresult och ju mindre man tror att det skiljer desto mindre skiljer det i resultaten.
Slutsatsen förstås; A påverkar B.
Intressant, och visar tydligt 'the power of suggestion'! Ni har säkert, liksom jag, upplevt hur attityden till en uppgift direkt påverkar på resultatet och förmågan. Herregud, man kan ju till och med börja producera bröstmjölk som kvinna man verkligen innerligt tror att man är gravid. Hjärnan har faktiskt all makt!

Jag tänkte tex aldrig i förväg att något i skolan skulle vara svårt, vilket kan ha bidragit till att det gick jävligt bra. Nu däremot tror jag att jag inte har tillräcklig kunskap för mitt jobb, och...tada...det går klart sämre. Ogenomträngligt bevis alltså...*nickar* =)

Det som fascinerar mig - såsom det ofta är när man läser något på Aftonbladet - är att de som kommenterat och bloggat runt artikeln så totalt verkar ha missat själva innehållet!
Artikeln är förvisso vinklad, och antyder att tjejer missunnas av detta och skippar det faktum att motsvarigheten sker för killar inom humaniora, men den massiva anti-tjej-andan som slår igenom i kringtexterna känns helt oprovocerad!
"Problemet är? Tjejer får ju MVG i alla ämnen ändå tackvare att dom är just Tjejer" - Man, 22
"Den här genushysterin måste få ett slut någon gång. Alla skillnader mellan könen är inte fördomar eller kvinnoförtryck." - Man, 25
En bloggare hade en massiv argumentation som i sig var helt okej bortsett att han hade missat vad artikeln egentligen handlade om... *suck* Och - framför allt - missade ALLA helt att det inte gällde svenska skolan i sig utan för 34 länder!

Jag börjar misstänka att den gemene svensken redan har bestämt sig för vad som står i en artikel redan efter att ha läst rubriken och därefter uppfattar texten så att det överensstämmer med den idén. Detta är extra tydligt på just Aftonbladet efter som rubrik och text sällan säger samma sak.

1 kommentar:

Petra sa...

Det där med bröstmjöken har jag uppleft "live". En polare till mig ville så innerligt va gravid att hon producerade bröstmjölk...riktigt "häftigt" faktiskt!
Hoppas ni har det bäst! =)
Kramar från oss!