Sidor

tisdag 20 december 2011

Filmatisering av filmatisering...eller?

Imorgon har den amerikanska filmatiseringen av vår egna lilla storssäljare (och fantastiska representant av svenskt beteende) Män som hatar kvinnor premiär på biograferna; The Girl with Dragon Tattoo.


Initialt var jag rätt skeptisk till hela grejen med en re-make. Dels är den svenska versionen riktigt bra (om man bortser ifrån Mikael Nyqvists helt förskräckliga tolkning av huvudrollen) och dels har den spelat in rätt mycket pengar internationellt - till och med på biograferna i USA.

Så varför?

På nätforumen efter beslutet fanns många irriterade som mumlade 'Hollywood förstör allting' och 'kapitalismen lämnar inget heligt'. Fanns även optimistiska fast allmänt förvirrade människor som tyckte det vore skoj med Hollywood-skådisar i rollerna och som tyckte att Scarlett Johansson vore idealisk som Lisbeth Salander. Ehm...strålande idé!


Men med tiden började det kännas mer okej. David Fincher (Se7en) fick regissörsjobbet och det sades att de inte skulle försöka göra en ny version av filmen utan av boken. Som det filmatiseringsfreak jag fastnade jag för den idén och började se tjusningen direkt.

Jag kommer få se ytterligare en tolkning av en bok jag gillar.
Jag kommer kunna jämföra olika tolkningar med varandra.
Jag kommer (förhoppningsvis) få en bra kväll på bio.

Plötsligt spelar varför rätt liten roll.

----------------------------------------------------------------------------------------------

On a side note. But not really as it's actually rather related.

Att spela i en filmatisering av Män som hatar kvinnor verkar vara väldigt bra för karriären; Noomi Rapace (Lisbeth) spelar i den senaste Sherlock Holmes filmen med Robert Downey Jr. och Jude Law (mfl), och Mikael Nyqvist är 'the bad guy' i Mission Impossible - Ghost Protocol med Tom Cruise.

So... good luck you two, not that you really need it Mr. Bond. :)

3 kommentarer:

inteutanmindotterochson sa...

själv så känner jag att daniel craig kommer att funka som herr blomkvist, men jag är väääldigt osäker på lisbeth. jag diggade nämligen noomi grymt mycket! =) (även fast jag stundvis tyckte att hon var lite för snäll, jämfört med lisbeth i böckern!)

kraaaaaaaaaaaaam!

Maria sa...

Ja det blir spännande det där, måste ses i alla fall.
Skönt att du också känner mer hopp! Kommer ni till oss på nyår? Hoppas hoppas:)

Maria sa...

Det kommer nog att vara en helt annan känsla i denna än de svenska, man upplever det säkert som en helt annan film :)

Men vi får ta och kolla in den efter nyår tyck ja!

Kram på dig sötnos ;)